Friday, July 20, 2012

Demam Korea: Homestay berbaloi di Yeosu....

Pengalaman di Yeosu, peluang yang datang sekali seumur hidup.... mungkin selepas ini kami pun tak kan datang ke Yeosu lagi. Kalau tak kerana World Expo Yeosu, pasti kami pun tak tahu bila akan ke sini.

Pertama kali kali jejakkan kaki ke Korea Selatan, dan terus menjelajah ke Yeosu tanpa ada official guide, memang perlukan 'Luck' dan berharap pada 'Trial & Error' dalam dapatkan maklumat tambahan. Sukar bagi mereka untuk membaca tulisan Roman dan amatlah sedikit mereka yang dapat berbahasa english, lebih-lebih lagi di luar Seoul.

Kami sampai di Yeosu pukul 3:00 petang, menaiki Korail dari Seoul Station ke Yeosu Expo Station. Perkara paling penting bil atiba di sini, adalah dapatkan penginapan untuk 1 malam di Yeosu. Kriteria tempat menginap- 1)Dekat dengan tapak Expo dan 2)Murah...!!

berjalan dari Gonghwa-dong sampai ke Sujeong-dong
Pendekkan cerita, trial & error aku di bandar Yeosu berjaya dapatkan sebuah rumah- bukan bilik, tapi sebuah rumah!(Homestay) Sedang kami berjalan sepanjang Gonghwa-dong, selepas me'recce' Hotel Yeosu Tourist. Aku dihampiri seorang makcik yang tiba-tiba offer kami satu bilik penginapan....

Dengan harga50000 Korean Won satu malam (lebih kurang RM150), aku rasa offer tadi agak berbaloi selepas membandingkan harga RM450 satu malam di Yeosu Tourist Hotel. Tapi sebelum kami bersetuju, aku naik melihat keadaan bilik yang mereka offer.

Homestay rumah kedai.... view dari tingkap bilik..
Ruang pertama aku nampak bila masuk rumah tu.... dapurnya yg bersih... ada sudah toiletries dan tuala tangan disediakan
Bilik pertama adalah bilik yang di offer pada kami.... tapi akhirnya mereka berikan kami satu rumah...
satu lagi bilik kosong yang ada dalam rumah itu....
Toilet siap dengan air panas dan tangga naik ke rumah atas yang agak curam
Bilik kami betul-betul atas kedai pancing dan Kimchi!!
Dekat dengan Pasaraya...!!. Hanya 500 meter dari Gate 1 ke World Expo!!... Aku bersetuju...!!.

Bermulalah sesi tawar-menawar yang berpandukan tulisan atas kertas dan angguk-mengangguk tanda paham disebabkan mereka yang tak fasih dan tak berapa paham bahasa english. Hasil tawar menawar, aku dapat turunkan harga bilik kepada 40000 Korean Won (bersamaan RM120) dan kami boleh guna keseluruhan rumah. Timing untuk check-out jugak flexible.... boleh lah stay sampai malam esok sebelum ke Seoul semula..

Ini lah bargain terbaik sepanjang trip aku ke Korea......

Oscar El-Capito signing out!