Monday, March 29, 2010

Cenote Angelita

Kali ini aku menulis lain dari ruang lingkup kehidupan aku... sedang secara random aku membaca blog2 yg ntahmana sumbernya... tiba-tiba aku cukup tertarik dgn gambar & nama Cenota Angelita. Sungguh menakjubkan & juga menyeramkan. Hebatnya ciptaan Tuhan yang Maha Kuasa... Aku yang memang ada sedikit aquaphobia lebih2 lagi pada kawasan berair yang luas, dalam yang tidak ketahuan dan gelap... membuatkan cerita tempat ini menarik perhatian aku.



Cenote Angelita ni terletak di Mexico, adalah sebuah lubang semulajadi yg dipenuhi air, bertebingkan batuan mencecah hampir 200 kaki... Apa yang menambah keunikannya adalah fenomena halocline -terjadi disebabkan perbezaan ketumpatan air tawar & air masin (hydrogen sulphide). Start dari kedalaman 60 kaki, akan kelihatan lapisan hydrogen sulfide yang menyerupai sungai, ketulan batu yang menyerupai pulau kecil, daun2 dan ranting2 mati- menambahkan lagi ciri2 sebuah alam misteri di dalam lubang ini....

Terjun ke dalam sungai!!

Daripada blog2 yang aku baca, hanya divers yang berani & gilakan adventure sahaja yang sanggup turun lebih dari 130 kaki!!, melepasi awan hydrogen sulfide setebal 30 kaki!!... Nampaknya, aktiviti di Cenote ini khas pada pengila Underwater Cave Diving.... tak pada orang yang underwater claustrophobic- .

Aku belum lagi berminat utk join mana2 group diving... tapi kalau aku dah mula terjebak, mungkin Cenote Angelita akan menjadi destinasi impian aku sebelum mati... Utk melawan dan menyelami sendiri phobia aku yang 'takut dalam'... tapi aku rasa mungkin tidak.

p/s: Berenang di Pulau Dayang Bunting pun dah mula buatkan bulu roma aku berdiri... apa saja makhluk yang ada dalam tasik itu.. banyak sgt tgk Discovery & NatGeo.. Inilah masalahnyer.

Oscar El-Capito signing out!




*Photo source: Anatoly Beloshchin website, Cenote Angelita Official Website

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...