Thursday, August 5, 2010

Up Up & Away..!! Superman To The Rescue

A struggling family cleaning out the basement of their home stumbled upon what is known as the Holy Grail of comic books ? a fortuitous find expected to save their house from foreclosure.
(Courtesy Metropolis Collectibles, Inc.)

Superman to the rescue.... itu paling tepat! Komik Superman yang menyelamatkan rumah sebuah keluarga dari terus ditarik bank. Komik 'Action Comics #1' bertarikh June 1938 yang asalnya cuma 10sen, dah lama jadi rebutan sampai ada yang sanggup bayar-USD 1.5 juta... Dalam komik inilah juga yang menjadi kemunculan pertama watak Superman yang menjadi sumber inspirasi jutaan peminatnya, termasuklah aku....

Tiba2 aku pun teringat akan koleksi komik2 Superman ku. Terus aku menyelongkarnya... mencari satu komik special ku dan aku pun terjumpa- 'Action Comics #800 Double-Size Anniversary Issue' yang aku beli dari car-boot sale di Shah Alam. Masih lagi cantik di dalam plastik seperti mana aku mula beli dulu, cuma sempat baca sekali sahaja.....


Inilah pertama kalinya modern remake kepada cover art 'Action Comic #1'... pose Superman mengangkat kereta tapi dari angle berlainan... Wah! Adakah ini akan menjadi salah satu rare collection suatu hari nanti.... mungkin aku kene tunggu lagi 50 tahun untuk komik ini jadi rebutan ramai... (reference CoverBrowser- The Top 10 Rare Comics)

Aku terus search kat net kalau2 ada lagi koleksi komik aku yang boleh dikategorikan sebagai rare comic collection, dan aku terjumpa satu lagi koleksi komik aku yg berpotensi- 9-11 #2; The World's Finest Comic Book Writers & Artists Tell Stories To Remember Vol. 2. Komik edisi khas sempena 9-11 - adalah bithday present ku 8 tahun lepas.... (reference Comic Capital-Rare DC Comic Book)


Masih ada beberapa lagi koleksi komik Superman dalam simpanan aku... Jika ada masa, aku akan menyelongkar lagi.. So, time will tell- manatau nasib aku baik suatu hari nanti.... insyaallah.

Oscar El-Capito signing out!




*Photo source: abcnews.go.com, personal collection

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...